• Grammar Techniques

    Grammar is central to the teaching and learning of languages. It is also one of the more difficult aspects of language to teach well. Language teachers and language learners are often frustrated by the disconnect between knowing the rules of grammar and being able to apply those rules automatically in listening, speaking, reading, and writing. This disconnect reflects a separation between declarative knowledge and procedural knowledge[...]

  • Improving Learners' Writing skills

    I am sure that we, as teachers, all suffer from the problem of writing with our pupils. Teachers agree that the majority of their pupils are not able to formulate a sentence, not only a paragraph. This is quite common among secondary school students. Even though they know the structure, the grammar rules and the vocabulary necessary, pupils remain unable to write paragraphs. Writing is necessary for them in so many ways being one of the purposes of their study of English, as well as one of the main sections of the final exams.[...]

  • What should go into an English language lesson?

    Planning is one of those essential skills of the competent teacher.. Every lesson and class is different. The content depends on what the teacher wants to achieve in the lesson. However it is possible to make some generalisations. Students who are interested in, involved in and enjoy what they are studying tend to make better progress and learn faster. [...]

  • This is Slide 4 Title - NewBloggerThemes.com

    This is slide 4 description. This Blogger Template is Designed By NewBloggerThemes.com. Go to Edit HTML and find this content. Replace it your own description. For More Blogger Templates, please visit NewBloggerThemes.com. If you need a premium blogger template or customize this template then contact me[...]

  • This is Slide 5 Title - NewBloggerThemes.com

    This is slide 5 description. This Blogger Template is Designed By NewBloggerThemes.com. Go to Edit HTML and find this content. Replace it your own description. For More Blogger Templates, please visit NewBloggerThemes.com. If you need a premium blogger template or customize this template then contact me[...]

  • This is Slide 6 Title - NewBloggerThemes.com

    This is slide 6 description. This Blogger Template is Designed By NewBloggerThemes.com. Go to Edit HTML and find this content. Replace it your own description. For More Blogger Templates, please visit NewBloggerThemes.com. If you need a premium blogger template or customize this template then contact me[...]

Sunday, April 07, 2013

Posted by bibbah
No comments | Sunday, April 07, 2013
مدخل إلى التشريع المدرسي الجزائري




سنحاول في هذا المدخل تعريف التشريع بصفة عامة و التشريع المدرسي  بصفة خاصة و التعرف على مختلف الجهات التي يحق لها أن تشرّع في بلادنا و القوانين التي تصدرها هذه الجهات ثم نتعرف بعد ذلك على القوانين التي طبقت في ميدان التعليم في الجزائر قبل و بعد 1962.
التشريع بصفة عامة:
إن كلمة تشريع جاءت من فعل شرّع يشرع تشريعا أي وضع قوانين أو بعبارة قانونية أدق « سنّ » قوانين.
ويمكن تعريف التشريع بأنه: مجموع القوانين و التنظيمات التي تصدرها الدولة في بلد ما و يكون الهدف منها تنظيم و تسيير مختلف جوانب الحياة في ذلك البلد.
و من خلال تعريف التشريع بصفة عامة يمكن أن نستنتج تعريفا للتشريع المدرسي.
فالتشريع المدرسي إذن هو: 
مجموع القوانين و التنظيمات التي تصدرها الدولة في بلد ما و يكون الهدف منها تنظيم و تسيير مختلف جوانب قطاع التربية و التعليم في ذلك البلد.
من هذا التعريف للتشريع يمكن لنا أن نستخرج ثلاث كلمات أساسية هي: الدولة، القوانين و التنظيمات.
الدولة:  
 إن الدولة لها سلطة و هذه السلطة تنقسم إلى ثلاث سلطات هي:
1- السلطة التشريعية.
2- السلطة التنفيذية.
3- السلطة القضائية.
تتدخل السلطة التشريعية بصفة أساسية في عملية التشريع وتتدخل السلطة التنفيذية بصفة ثانوية في هذه العملية ، أما السلطة القضائية فإنها لا تتدخل في التشريع.



لتحميل الكتاب


0 comments:

Post a Comment

Text Widget

Unordered List